مطالب و آموزه های دینی و علمی

ارائه مطالب و موضوعات مذهبی ، علمی و پژوهشی

مطالب و آموزه های دینی و علمی

ارائه مطالب و موضوعات مذهبی ، علمی و پژوهشی

شهرت بهتر است یا ثروت !!!؟؟؟

شهرت بهتر است یا ثروت !!!؟؟؟

 

دوران «علم بهتر است یا ثروت» مدت‌هاست دیگر تمام شده. اگر پیش از این می‌شد با علم فخر فروخت و آن را دروازه طلایی خوشبختی نامید، حالا ثروت رقیب سنتی‌اش را با فاصله زیادی پشت سر گذاشته و با آسودگی در مسیر زندگی پیش می‌رود. ولی ثروت باید مراقب رقیب تازه‌ای باشد که به آرامی نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد که نتواند از دست این یکی به سادگی خلاص شود. صحبت از شهرت است که حتی ثروتمندان را هم وسوسه می‌کند. چه ثروتمندانی که وقتی صفرهای حساب بانکی برایشان عادی می‌شود، تازه یادشان می‌افتد که دنبال شهرت بروند. آنها به عشق شهرت وارد دنیای هنر و ورزش می‌شوند و حاضرند پول زیادی خرج کنند تا مردم مانند یک فوق‌ستاره برای آنها سر و دست بشکنند. حالا وقت آن است که موضوع انشای کلاسیک‌مان را تغییر دهیم؛ «شهرت بهتر است یا ثروت؟»

فهرست میلیاردرهای جهان که مجله فوربس آمریکا منتشر کرده، این معما را کمی آسان‌تر می‌کند.اکثر اعضای این گروه ثروتمندانی هستند که به لطف سرمایه‌شان به شهرت رسیده‌اند. در حالی که طی کردن مسیر عکس کمی دشوارتر است. در فهرست مشاهیر جی.کی.رولینگ، نویسنده هری‌پاتر، اوپرا وینفری، مجری سیاهپوست آمریکایی، فیفتی سنت، خواننده رپ، جری بروک هایمر، کارگردان و تهیه‌کننده و استیون اسپیلبرگ به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم پردرآمدترین‌ها هستند.

بیل گیتس

سلطان مایکروسافت پس از صدرنشینی سیزده‌ساله‌اش در فهرست میلیاردرهای جهان، امسال به رتبه سوم سقوط کرده. دلیل نزول گیتس در این رده‌بندی، توسعه «یاهو» و «گوگل» است که بخشی از بازار نرم‌افزار و اینترنت را در اختیار گرفته‌اند و به مونوپول شرکت مایکروسافت در دنیای تکنولوژی پایان دادند. منبع ثروت گیتس، تاسیس این شرکت مشهور نرم‌افزاری است. او این سرمایه را مدیون نبوغش در برنامه‌نویسی است. گیتس 52 ساله امسال می‌خواهد بازنشسته شود، ولی نه از آنهایی که هر ماه برای گرفتن حقوق‌شان در صف بانک می‌ایستند، او با ثروت 58 میلیارد دلاری‌اش دغدغه‌ای ندارد و می‌خواهد زمانش را صرف انجمن‌های خیریه‌اش و مبارزه با بیماری‌های ایدز، مالاریا و سل کند. جانشین گیتس، به عنوان ثروتمندترین مرد جهان، وارن بوفت نام دارد.

رومن آبراموویچ

پسر یتیمی که از دانشگاه هم اخراج شده بود، با چند قرارداد جنجالی نفتی در ابتدای دهه 90 ثروت خوبی به دست آورد. رومن در سال 1995 با بوریس برزوفسکی که او هم در فهرست میلیاردرها قرار دارد، سهام شرکت «سیب نفت» را خریدند و در سال 2000 که شریکش به خاطر جرایم مالیاتی تحت تعقیب قرار گرفت، صاحب همه سهام شد. آبراموویچ در سال 2005، 72 درصد از سهام این شرکت را به قیمت 13 میلیارد دلار فروخت تا در صنعت آلومینیوم روسیه سرمایه‌گذاری کند. ولی دو سال بعد سرمایه‌اش را به یک شرکت استخراج طلای انگلیسی منتقل کرد. رومن در دوره‌ای استاندار یکی از استان‌های سردسیر سیبری بود، ولی برای اینکه مشهور شود، در اقدامی پرسروصدا باشگاه لندنی چلسی را خرید و از آن پس این اسباب بازی انگلیسی موجب شده تا همه دنیا او را بشناسند. آبراموویچ در حال حاضر با 5/23 میلیارد دلار، پانزدهمین ثروتمند جهان است و اولگ دریپاسکا که در رتبه نهم است، ثروتمندترین روس جهان به شمار می‌رود، ولی او هیچ باشگاه فوتبالی ندارد بنابراین چندان مشهور نیست.

مارک زوکربرگ

جوان 23 ساله آمریکایی که سازنده شبکه دوستیابی «فیس بوک» در اینترنت است، جوان‌‌ترین عضو فهرست میلیاردرهای دنیا محسوب می‌شود. مارک با 5/1 میلیارد دلار سرمایه، در رتبه 785 قرار دارد. پسر طلایی جدید تکنولوژی، در سال 2004 شبکه‌ای جهانی را از اتاق خوابگاهش در دانشگاه هاروارد پایه‌گذاری کرد که حالا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نمی‌توانند روزشان را بدون سر زدن به آن به پایان برسانند.

او بعد از آن دانشگاه را ترک کرد و به «سیلیکون والی» رفت تا با سرمایه 500 هزار دلاری یک شرکت، این سایت را گسترش دهد. در حال حاضر فیس بوک 64 میلیون عضو فعال و در مجموع 150 میلیون عضو دارد. درآمد سالانه ناشی از تبلیغات در این سایت، 150 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. هرچند به تازگی انتقاداتی در مورد آسانی دسترسی کاربران به اطلاعات شخصی یکدیگر به گوش می‌رسد، ولی به نظر نمی‌رسد که استقبال از این شبکه جهانی کاهش یابد. مایکروسافت سال گذشته 6/1 درصد از سهام این شرکت را به قیمت 240 میلیون دلار خریداری کرد و این باعث شده تا قیمت آن حدود 15 میلیارد دلار تخمین زده شود. هرچند کارشناسان اقتصادی و حتی شرکای فیس بوک، ارزش آن را خیلی کمتر از این مبلغ می‌دانند.

فرزندان رفیق حریری

در فهرست میلیاردرهای زیر 30 سال، نام سه فرزند رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان دیده می‌شود. ایمن حریری 29 ساله، با ثروتی که از پدرش به ارث برده، با 3/2 میلیارد دلار در رتبه 524 ایستاده. او در حال حاضر ساکن ریاض است و به پروژه‌های عمرانی خانواده و همچنین شرکت «سعودی اوجر» که به برادر بزرگترش سعد حریری – رئیس فعلی اکثریت مجلس لبنان - تعلق دارد، نظارت می‌کند. ایمن علاوه بر این شرکتی نرم‌افزاری در آمریکا به نام «اپوک» دارد که مشتری اصلی‌اش، سازمان‌های دولتی آمریکا است. فهد، یکی دیگر از 4 پسر رفیق حریری است که با 27 سال سن و سرمایه 3/2 میلیارد دلار، مانند ایمن در رتبه 524 ایستاده. او با وجود ملیت لبنانی، ساکن فرانسه است. هند حریری 23 ساله، تنها دختر خانواده و کوچکترین فرزند است. او در سال 2006 از دانشگاه آمریکایی بیروت فارغ‌التحصیل شد و در بخشی از ثروت خانواده در پروژه‌های عمرانی، بانک و شرکت‌های رسانه‌ای سهیم است. با این حال ثروت هند کمتر از برادرانش است و با 1/1 میلیارد دلار در رتبه 1014 ایستاده. او که بیشتر زمانش را در کنار مادرش نازک در پاریس می‌گذراند، اخیرا فعالیت در دنیای مد و تولید لباس را هم آغاز کرده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.